Prakkie over 075 Zaandam

8 oktober 2020

Inleiding: Prakkie over 075 Zaandam

Prakkie: Wie zijn wij en wat willen wij bereiken

Wij zetten ons in sinds 22 september 2020 voor minderbedeelde mensen die niet terecht kunnen bij de (wachtlijst) voedselbank of sociaal wijkteam, bestemd voor mensen uit Zaanstad, Wormerland en Oostzaan.

Door middel van onze donateurs kunnen onze broodverdelers elke dag vers brood verdelen vanuit een andere locatie. Dit wordt elke dag door de verdeler zelf op de Facebooksite Prakkie over 075 Zaandam gezet zodat mensen gedurende de dag mee kunnen loten, er zijn ook mensen wie geen facebook hebben en daar hebben we via WhatsApp contact mee. Tevens is er een mogelijkheid dat de verdeler mensen uit moet loten omdat de donateurs niet veel meer over hebben aan het einde van de dag. Loot je wel mee voor het brood, dan moet je dit diezelfde avond op- halen bij de opgegeven locatie, dit staat in het bericht vanaf en tot welke tijd. Leden kunnen ook zelf levensmiddelen en dergelijke aanbieden door middel van loting. Ook kunnen wij indien nodig 1x p.m. een noodoproep verzorgen. Dit doen wij samen met onze leden en donateurs daarom kunnen wij niet meer noodoproepen beantwoorden aangezien wij dit niet elke keer van hen kunnen verwachten. Wij verwijzen leden naar erkende instanties om langdurige problematiek aan te pakken.

Wij richten een Stichting op voor de regio Zaanstad, Wormerland en Oostzaan om armoede te bestrijden. Genaamd Stichting Prakkie over 075 Zaandam.

Ambities Prakkie:

Over 3 jaar willen wij bereiken inwoners in armoede van uit de Zaanstreek, Wormerland en Oostzaan die (nog) niet in aanmerking komen voor de voedsel-, kleding- en speelgoedbank. Door het verdelen van levensmiddelen en diverse voorkomen wij dat deze groep onnodig hongerlijdt. Met extra acties spannen wij ons in om deze inwoners uit de armoedegrens te krijgen. Dit doen wij in samenwerking met betrokken erkende instanties.

Maatschappelijke urgentie:

Mensen komen vaak net niet in aanmerking voor de voedselbank of komen op een wachtlijst bij Voedselbank of sociaal wijkteams en daarom melden zij zich bij Prakkie aan of dit wordt door het Sociaal Wijkteam gedaan. Mensen in nood nemen sneller contact op met Prakkie daar de drempel veel lager is. Heel veel mensen schamen zich voor hun situatie. Het aantal mensen met schulden neemt toe en daardoor wil Prakkie deze mensen ondersteunen.

Vermogen en werving van donaties

Het vermogen van Prakkie:

Op dit moment heeft Prakkie geen eigen vermogen. Alles wordt uit eigen middelen van de vrijwilligers betaald, waarvan het merendeel zelf minder bedeeld is. Als de Stichting een feit is kan dit gescheiden blijven.

Wijze van werving van gelden:

De op te richten Stichting Prakkie over 075 Zaandam ontvangt haar inkomsten door middel van giften.

Deze giften kunnen worden gegeven door:

Particulieren

instellingen en bedrijven

Fondsen

Giften kunnen bestaan uit donatie in de vorm van:

Voeding

Goederen

Gelddonaties

Opslag

Transsport

Het beoogde bestuur Stichting Prakkie over 075 Zaandam:

In het op te richten Stichting Prakkie over 075 Zaandam heeft een bestuur dat verantwoordelijk is voor het beheer van het vermogen.

Het bestuur bestaat uit drie personen, te weten drie bestuurders.

- Bestuurder één is: Mw. C.B. Slaper - van der Werff,

- Bestuurder twee is: Mw. C. Burggraaf – Blackstone,

- Bestuurder drie is: Dr. H. Smit,

Financiële controle wordt uitgevoerd door een boekhouder/budgetbeheerder genaamd: H. Smit 1x per kwartaal.

Activiteiten bestuur:

Vergaderen: 1x per kwartaal.

Hiervan worden notulen opgemaakt.

Administratie bijhouden.

Boekhouding bijhouden.

Maken van jaarplanning o.a. Kerstpakketten, Paas acties en dergelijke.

Onderhouden van contacten met donateurs.

Werven van nieuwe donateurs.

Meer bekendheid krijgen, door te flyeren en via social media.

Onderhouden van contacten met de broodverdelers/vrijwilligers.

Fondsen aanschrijven.

Noodpakketten opbouwen.

Stichting worden.

Bijwonen vrijwilligersevenementen.

Meer bekendheid van Prakkie over 075 Zaandam.

Meer mensen helpen die ondersteuning nodig hebben.

Samenwerking vergroten met andere initiatieven.

Drempel verlagen naar hulpverleners toe.

Coördineren en verstrekken van levensmiddelenpakketten voor noodoproep 1x p.m.

Reclamemateriaal.

Maken van een website.

Financiën:

Het bestuur is verantwoordelijk voor een gezond financieel beleid.

De taken die hierbij horen zijn onder meer:

Meer jaarlijkse begroting opstellen;

Jaarlijks een jaarrekening vaststellen en goedkeuren;

Beheren van de gelden;

Besteden van de gelden en het creëren van voorzieningen.

Jaarplanning maken

Controle door derde

Bijscholingen volgen

Stichting Prakkie over 075 wordt gevestigd te:

Kopermolenstraat 52 1502 PZ Zaandam

info@stichting-prakkie-over-075-zaandam.nl